اطلاعات داروئی مفید

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 72

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 135
باردید دیروز : 145
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 18018
بازدید سال : 79028
بازدید کلی : 403726
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : دو شنبه 27 شهريور 1391
نظرات

از لحاظ تركيبات شيميايى طبق تحقيقاتى كه مؤسسه ملى قلب به عمل آورده در موز دو ماده شيميايى بسيار مهم به نام‏هاى سروتونين و نوراپى‏نفرين وجود دارد. سروتونين عضلات صاف روده‏ها را تحريك مى‏كند و نوراپى‏نفرين براى معالجه برخى از انواع بيمارى‏هاى قلبى كاربرد دارد.

فوايد كليدى:

منبع غذايى مطلوب كم‏چربى و پرانرژى

كمك به حفظ مقدار قند خون

بهبود مشكلات مغزى و عصبى

كمك به كاهش فشار خون

حفاظت از ابتلا به بيمارى‏هاى قلبى

موز به هنگام رسيدن توليد گازى به نام اتيلن مى‏كند. در صورت مجاورت اين گاز با ساير ميوه‏ها، سبب رسيدن آنها مى‏شود. براى جلوگيرى از اين فرآيند، موز را بايد جدا از ساير ميوه‏ها نگهدارى كرد. در عين حال نيز از اين خاصيت موز مى‏توان براى رسيدن ميوه‏هايى كه هنوز كال هستند، استفاده مطلوب نمود.

در جدول 1 برخى مواد مغذى كليدى موجود در 100 گرم موز را مشاهده مى‏كنيد.

انرژى (كالرى)

95

كربوهيدرات (گرم)

23

پروتئين (گرم)

3/1

فيبر (گرم)

1

پتاسيم (ميلى‏گرم)

400

ويتامين ث (ميلى‏گرم)

11

منيزيوم (ميلى‏گرم)

34

مس (ميلى‏گرم)

1/0

روى (ميلى‏گرم)

23/0

آهن (ميلى‏گرم)

8/0

چربى (گرم)

3/0

اسيدفوليك (ميكروگرم)

14

ويتامين ب 6 (ميلى‏گرم)

3/0

ويتامين ب 1 (ميلى‏گرم)

04/0

ويتامين ب 2 (ميلى‏گرم)

05/0

نياسين (ميلى‏گرم)

7/0

كلسيم (ميلى‏گرم)

10

فسفر (ميلى‏گرم)

28

منگنز (ميلى‏گرم)

7/0

سديم (ميلى‏گرم)

1

يد (ميلى‏گرم)

0027/0

آب (گرم)

74

چه مقدار مصرف كنيم؟

يك موز با اندازه متوسط، 11 درصد نياز روزانه افراد بزرگسال به پتاسيم را تأمين مى‏كند. يك موز در روز به بهبود مشكلات عصبى و فراموشى در سالمندان كمك نموده و از يبوست پيشگيرى مى‏كند. (البته شرط اصلى براى دستيابى به اين خاصيت، مصرف مقدار كافى آب در روز مى‏باشد.)

انتخاب و نگهدارى:

انواع داراى قسمت‏هاى سبز در ابتدا و انتهاى خود، هنوز به طور كامل نرسيده‏اند. موزهاى كاملاً زرد، رسيده‏تر بوده و انواع داراى لكه‏هاى قهوه‏اى در حداكثر رسيدگى خود هستند.

براى كند نمودن رسيدن موز آن را در يخچال نگهدارى كنيد و براى تسريع رسيدن موز، آن را در يك پاكت كاغذى يا لاى روزنامه در دماى اطاق نگه داريد.

خواص موز:

ـ كاربرد سنتى

در طب سنتى هند موز نارس را ايجادكننده يبوست مى‏دانند. در واقع موز در صورتى كه رسيده باشد، ملين است و در عين حال براى درمان اسهال ساده و اسهال خونى مفيد است و بهبود زخم‏هاى روده را تسريع مى‏كند.

ميوه نارس و گل‏هاى پخته موز براى درمان بيمارى قند مفيد است. شيره گل‏هاى موز براى درمان اسهال خونى استفاده مى‏شود و ساقه و ريشه آن براى رفع اختلالات خونى مفيد است.

در چين بيشتر ريشه و شيره گياه و ميوه و گل آن مصرف درمانى دارد. در هندوچين از جوانه‏هاى انتهايى شاخه‏ها به مادران شيرده مى‏دهند تا ترشح شير آنها افزايش يابد. موز براى رفع ناراحتى‏هاى معده و اسهال‏هاى مزمن مفيد است. در اندونزى از جوشانده ميوه براى قطع خونريزى استفاده مى‏شود. در آفريقا از جوشانده ريشه و پوست گياه به صورت حمام گرم براى معالجه سرطان معده استفاده مى‏گردد. در برزيل از برگ‏هاى جوان موز براى معالجه تومورها استفاده مى‏شود. ميوه موز براى درمان زخم‏هاى سرطانى مفيد است.

در طب سنتى چين از موز براى نرم كردن روده‏ها و ريه‏ها و همچنين درمان يبوست و زخم‏هاى گوارشى استفاده مى‏شده است.

كاربرد ويژه

منبع سريع انرژى:

يك موز رسيده كه داراى نقاط و لكه‏هاى قهوه‏اى زيادى است، داراى حدود 23 گرم قند و 2 گرم نشاسته است. قند آن به سرعت هضم شده و جذب ديواره روده كوچك گشته و بدين طريق وارد جريان خون مى‏شود. بنابراين موز يك ميان‏وعده عالى پس از انجام ورزش است، زيرا در اين هنگام سوخت سريع قند در طى يك ساعت فعاليت مورد نياز مى‏باشد تا به عضلات امكان بازسازى ذخاير كربوهيدراتى‏شان (گليكوژن) را دهد.

به دليل جذب سريع قند موز، اين ميوه داراى شاخص گليسمى بالايى است. موز رسيده براى بيماران ديابتى توصيه نمى‏شود. همچنين افرادى كه تمايل به كنترل وزن دارند، نبايد از موز رسيده استفاده كنند. موزهايى كه به رنگ زرد هستند داراى شاخص گليسمى متوسطى مى‏باشند. (در شماره‏هاى قبلى با اين شاخص آشنا شده‏ايد، اما به عنوان يادآورى بايد گفت كه اين شاخص نشان مى‏دهد به ازاى مقدار مشخصى از يك ماده غذايى مقدار قند خون چقدر بالا مى‏رود و اين شاخص نسبت به گلوكز كه داراى شاخص گليسمى 100 است سنجيده مى‏شود.)

ديابت:

موز نارس براى افرادى كه مى‏خواهند مقدار قند خون خود را ثابت نگه دارند، از قبيل بيماران ديابتى، مفيد است. يك موزى كه غالبا سبز بوده و نواحى زرد كمترى در پوست خود دارد، داراى 2 گرم قند و 23 گرم نشاسته است. نشاسته آن كه تحت عنوان «نشاسته مقاوم» شناخته شده است، به خوبى در روده كوچك هضم نمى‏شود. اين ماده از روده بزرگ عبور نموده و پس از تجزيه توسط باكترى‏هاى روده، وارد جريان خون شده و به عنوان منبع انرژى به كار مى‏رود. اين تجزيه آهسته مواد نشاسته‏اى در موز نارس منجر به افزايش تدريجى و آهسته مقدار قند خون مى‏گردد.

فراموشى در سالمندان:

كمبود پتاسيم سبب افسردگى و فراموشى مى‏شود. افراد سالمند، از اين نظر بسيار آسيب‏پذير هستند، زيرا تمايل به مصرف ميوه و سبزى‏هاى تازه در آنها كمتر است. موز رسيده كه سرشار از پتاسيم مى‏باشد، داراى قابليت جويدن و هضم آسانى نيز مى‏باشد. يك موز رسيده نياز روزانه يك فرد بزرگسال به پتاسيم را به ميزان 11 درصد تأمين مى‏كند.

فشار خون بالا:

به دليل كم بودن مقدار سديم و زياد بودن مقدار پتاسيم موز، اين ميوه براى افراد داراى فشار خون بالا بسيار ايده‏آل است. پتاسيم موز به طرق مختلف به كاهش فشار خون كمك مى‏كند. به اين ترتيب كه سبب تحريك بدن براى دفع نمك شده و همچنين سبب شل نمودن و انبساط رگ‏هاى خونى مى‏شود و لذا قطر رگ‏ها زياد شده و فشار جريان خون كاهش مى‏يابد.

بيمارى قلبى:

پتاسيم موز نه تنها از طريق كاهش فشار خون، بلكه به وسيله ممانعت از فعاليت راديكال‏هاى آزاد مخرب و همچنين به وسيله پيشگيرى از تشكيل لخته خون، به حفظ سلامتى قلب كمك مى‏كند. دانشمندان هندى اخيرا كشف كرده‏اند كه وجود موز نارس در خوراك موش‏هاى آزمايشگاهى مانع افزايش كلسترول بد خون (LDL) مى‏شود. به علاوه موز سبب افزايش كلسترول خوب خون (HDL) مى‏گردد. محققان اين خاصيت را مديون وجود مقدار زيادى الياف گياهى (فيبر) در موز نارس مى‏دانند. به نظر مى‏رسد كه موزهاى رسيده نيز به علت داشتن مقدار زيادى پكتين، كلسترول خون را كاهش مى‏دهند. زيرا مقدار پكتين موجود در موز از سيب هم بيشتر است. لازم به ذكر است كه پكتين نوعى فيبر محلول است كه تأثير آن در كاهش كلسترول خون به اثبات رسيده است.

نظر دانشمندان اين است كه در موز به طور مسلم يك عامل شفابخش نيرومندى وجود دارد كه براى بهبود سلول‏هاى فرسوده زخم‏ها و همچنين جلوگيرى از التهاب معده بسيار مفيد است.

موز، سلول‏هاى پوششى سطحى معده را تقويت و مقاوم مى‏كند و موجب مى‏شود كه سد مقاومى در برابر نفوذ عوامل زيان‏آور ايجاد گردد.

در مجموع مى‏توان موز را از جمله ميوه‏هاى بسيار مفيد دانست و هرگز نبايستى از خواص شگفت‏انگيز آن غافل گرديد.

يك دستور غذايى مفيد:

بنيه موز

مواد لازم:

تخم‏مرغ، 1 عدد درشت

آرد، 150 گرم

روغن‏مايع، 1 قاشق سالادخورى

بكينگ‏پودر، 1 قاشق مرباخورى

شير، 43 فنجان

نمك، به مقدار لازم

موز، 1 عدد درشت

طرز تهيه:

تخم‏مرغ را همراه كمى نمك با همزن مى‏زنيم و سپس 1 قاشق سالادخورى روغن مايع را مى‏افزاييم و كمى مى‏زنيم. تدريجا آرد را به اين مواد مى‏افزاييم و خوب مخلوط مى‏كنيم.

بعد از اضافه كردن بكينگ‏پودر، همزمان در حال زدن با همزن، شير را مى‏افزاييم. خمير حاصله بايد نيم ساعت در درجه حرارت اطاق بماند. روغن را روى شعله كم مى‏گذاريم و از ابتدا تا انتهاى سرخ شدن بنيه‏ها، حرارت روغن بايد كم باشد. موزها را كه قبلاً به قطر 5/0 سانتى‏متر حلقه كرده‏ايم درون خمير مى‏گذاريم و صبر مى‏كنيم تا كاملاً با خمير آغشته شود. سپس از خمير درآورده و در روغن مى‏اندازيم. بنيه‏ها بايد كاملاً طلايى شوند. به جاى موز از ساير ميوه‏ها و انواع سبزيجات نيز مى‏توان استفاده نمود.

منابع:

1- Ursell, A: Healing Foods, Dorling and Kindersley, 1sted, London. 2000`P. 90.

2ـ ميرحيدر، حسين، معارف گياهى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ سوم، تهران، 1377، صص 224 ـ 215.

3ـ نورى، مهدى، اصول تغذيه و رژيم‏هاى غذايى، مؤسسه نشر كلمه، چاپ اول، تهران، 1371، ص 196.

4ـ مهرين، مهرداد، خواص ميوه‏ها و خوراكى‏ها، انتشارات خشايار، چاپ چهارم، تهران، 1373، صص 196 ـ 195

 

سردرد ميگرني

اين نوع سردرد، معمولاً با فواصل يك تا چند هفته، تكرار مي­شود. خصوصيت تكرار، مشخصه اصلي اين نوع سردرد است. شروع سردرد بيشتر از سنين نوجواني است, ولي ممكن است در سنين كودكي و يا جواني آغاز شود. اين سردرد در خانم­ها بسيار شايع­تر از آقايان است.

سردرد معمولاً يك طرفه در ناحيه شقيقه و اطراف چشم و يا در خلف سر شروع مي­شود. سردرد حالت ضربان­دار است و طي 20 تا 30 دقيقه به شدت خود مي­رسد و به مدت 4 ساعت تا حداكثر 3 روز ادامه مي­يابد. ترس از نور، صدا، بو، بي­رغبتي به غذا و نيز تهوع و استفراغ از نشانه­هاي سردرد ميگرني است. حركات سر در تشديد سردرد مؤثر است و معمولاً فرد مبتلا به سردرد ترجيح مي­دهد كه در موقعيت آرام دراز بكشد.

بعضي افراد قبل از شروع سردرد، اختلالات موقت عصبي مثل اختلال در بينايي، ديدن نقاط يا خطوط رنگي، خواب رفتگي و يا گزگز و مور مور لب­ها ياانگشتان دست را تجربه مي­كنند كه به آن "پيش درآمد" يا "اورا" مي­گويند.

هرچند زمان اين سردرد در كودكان كوتاه­تر از بزرگسالان است، ولي بيشتر تكرار مي­شود و ممكن است در دو طرف سر احساس ­شود.

حملات سردرد ميگرني در خانم­ها در حوالي زمان عادت ماهانه بيشتر اتفاق مي­افتد و معمولاً با مصرف قرص­هاي ضدبارداري تشديد مي­شود و برعكس در دوران بارداري معمولاً كاهش مي­يابد.

نامنظمي در زمان خواب شامل, كم­خوابي يا پرخوابي، گرسنگي، خستگي، عصبانيت و ناراحتي، سر و صداي زياد محيط و مصرف بعضي از مواد غذايي از عوامل بروز حمله­ي سردرد مي­باشند. چنان­چه در ابتداي بحث ذكر شد، سردرد ميگرني با فواصل چند هفته يا چند ماه تكرار مي­شود و اگر سردرد، روزانه يا با فواصل چند روزه تكرار شود، احتمال اضافه شدن سردرد تنشي و يا سردرد وابسته به داروهاي تسكين دهنده درد، مطرح مي­شود. هم­چنين لازم به ذكر است اگر كسي گاهي سردردهاي تنشي يا ميگرني را تجربه ­كرده با تغيير در شدت, مدت يا تكرار آن مراجعه به پزشك بسيار ضروري است.

سردرد وابسته به داروي مسكن زماني اتفاق مي­افتد كه فرد مبتلا به سردرد به مصرف مكرر داروي تسكين دهنده­ي درد روي ­آورد و بدين ترتيب مكانيسم­ دفاعي ضد درد در بدن را تضعيف نمايد. در اين حالت با كاهش سطح دارو در بدن مجدداً سردرد بروز مي­كند و راه رهايي از آن, قطع مصرف آن داروها است كه معمولاً پس از چند روز به بهبود سردرد خواهد انجاميد.

درمان

درمان اوليه در سردرد ميگرني پيش­گيري از عوامل محرك در بروز آن است.

از اين­رو توصيه مي­شود كه زمان و مدت خواب روزانه منظم شود. بي خوابي­هاي طول هفته و نيز پرخوابي جبراني آخر هفته هر دو از موجبات سردرد است. پرهيز از گرسنگي در پيش­گيري سردرد بسيار مهم است. هم­چنين لازم است با دقت از غذاهايي كه پس از مصرف فرد را دچار سردرد مي­كند ليست­برداري شود تا حتي­الامكان از خوردن آن­ها پرهيز گردد, البته بعضي از مواد غذايي در اكثر افراد مبتلا به سردرد ميگرني محرك بروز حمله­اند، همچون؛ سير، پياز، پنير، سركه، ترشي, غذاهاي چرب و غذاهاي حاوي مواد افزودني نگه­دارنده مثل؛ انواع كنسرو، سوسيس، كالباس، چيپس، شكلات و ... كه محدود كردن مصرف آن­ها توصيه مي­شود.

هم­چنين نرمش يا پياده­روي منظم روزانه در كاهش دفعات حملات ميگرني مؤثر است.

درمان دارويي سردرد ميگرني به دو گونه است:

1. درمان پيش­گيري كننده؛ براي كساني كه سردرد آن­ها بيش از 3 يا 4 مرتبه در ماه تكرار مي­شود و شدت نيز داشته و به داروهاي تسكين دهنده­ پاسخ نمي­دهد و يا باعث اختلال در زندگي­شان مي­شود؛ اين روش درماني توصيه مي­گردد كه دارو يا داروهايي به طور روزانه و به مدت چند ماه تجويز شده و سپس پزشك به تدريج ميزان دارو را كاهش داده و قطع مي­نمايد. قطع ناگهاني دارو از سوي بيمار مي­تواند سبب تشديد سردرد شود.

2. درمان حمله­ي حاد سردرد؛ اين درمان در جهت از بين بردن سردرد در زمان بروز است. توصيه اصلي در اين نوع درمان، شروع دارو در ابتداي سردرد است. ماهيت اين سردرد به گونه­اي است كه اگر در ابتدا موفق به قطع آن نشويم، تداوم ­يافته و كم­تر به دارو پاسخ مي­دهد.

بهتر است از داروهاي ساده­تر جهت قطع سردرد استفاده شود, از اين­رو مصرف يك تا سه قرص استامينوفن در ابتداي سردرد مي­تواند موجب تسكين آن شود. در غير اين صورت داروهايي كه به آن­ها داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي گفته مي­شود مي­توانند كمك كننده باشند. داروهاي آشنا در اين دسته، بروفن، پيروكسي كام، مفناميك اسيد، و ناپركسن مي­باشند. اين داروها اگر با معده خالي مصرف شوند ممكن است باعث درد شكم و حتي خونريزي معده شود. آسپيرين در بالاي سن 15 سال نيز در كنترل سردرد توصيه مي­شود. لازم به يادآوري است مصرف آسپيرين در سنين زير 15 سال ممكن است عارضه­ي بسيار شديدي به نام سندرم راي (Ray) را ايجاد كند كه بايد از آن پرهيز شود.

داروي ارگوتامين و دي هيدرو ارگوتامين در بهبودي حمله­ي سردرد ميگرني مؤثر است, ولي در سنين بالاي 40 سال و در كساني كه مشكلات قلبي ـ عروقي دارند, محدوديت مصرف وجود دارد. هم­چنين در بارداري مصرف اين دارو به طور مطلق ممنوع است.

در سال­هاي اخير داروهاي جديدي براي درمان حاد سردرد ميگرني ساخته شده­ كه با يكي از آن­ها به نام سوماتريپتان با نام تجاري ﴿Imigran ( بيشتر آشنا هستيم. منع مصرف اين دارو نيز مشابه موارد منع مصرف داروهاي ارگوتاميني است.

در پايان توصيه­ي ما به تمام افرادي كه مبتلا به سردرد هستند اين است كه؛ حداقل يك مرتبه به پزشك مراجعه كنند تا نوع سردرد آن­ها مشخص شود و از خوش­خيم بودن آن و يا احياناً نياز به بررسي، اطلاع حاصل نمايند.

سردردهاي بسيار مهم

چنان­كه در ابتداي بحث سردرد در قسمت اول ذكر شد، به بعضي از انواع سردرد بايد توجه ويژه شود كه به دليل اهميت موضوع مجدداً يادآور مي­شويم.

سردردهاي ناگهاني و شديد، سردردهاي بالاي 50 سال، سردردهايي كه به همراه نقايص عصبي مثل اختلال بينايي، بي­حسي يا ضعف در قسمتي از بدن و يا همراه با تهوع و استفراغ صبح­گاهي باشند، سردردي كه موجب بيدار شدن فرد از خواب شود، سردردهاي پس از ضربه به سر و مواردي كه به داروهاي تسكين دهنده­ي درد پاسخ كافي ندهند و نيز سردرد در فردي كه مبتلا به هرگونه سرطان بوده و نيز سردردهايي كه براي اولين بار در بارداري و يا چند هفته اول پس از زايمان شروع شوند، نياز به دقت و بررسي دارند.

به دليل گسترده بودن مباحث راجع به هر يك از سردردهاي خطير، بدان مورد كه خانم­ها بيشتر مبتلا مي­شوند, اشاره مي­كنيم:

لخته شدن خون در حوضچه­هاي وريدي مغز:

لخته شدن خون در وريدهاي مغزي پديده­اي است كه در صورت عدم تشخيص و درمان به موقع مي­تواند منجر به مرگ بيمار شود. عوامل زمينه­ساز اين بيماري، جراحي­هاي بزرگ در بدن، عفونت­هاي سر و صورت، از دست دادن شديد وزن بدن به هر دليل، از دست رفتن آب بدن به هر دليل از جمله دريافت ناكافي آن، شرايط مستعد كننده انعقاد پذيري از جمله اواخر بارداري و هفته­هاي اول پس از زايمان و نيز مصرف داروهاي ضدبارداري مي­باشد. مصرف بعضي از مواد و داروها نيز مي­توانند زمينه­ساز اين بيماري باشند.

متأسفانه با وجود اين­كه عوامل متعدد مي­تواند باعث اين حادثه خطرناك باشد, ولي آن­چه در بيمارستان­ها به طور شايع­تر با آن مواجه هستيم, بروز لخته خون در وريدهاي مغز خانم­هايي است كه قرص­هاي ضدبارداري مصرف كرده­اند كه اين امر به گاه سفرهاي زيارتي و يا روزه گرفتن است كه روزهاي بيشتري )بيش از 21 روز توصيه شده در هر ماه( از قرص­ها استفاده مي­شود. و با كمال تأسف در ماه رمضان سال گذشته شاهد چند مورد فوت به دليل اين بيماري بوديم. يادآور مي­شود احتمال بروز اين حادثه در خانم­هايي كه مبتلا به سردرد ميگرني هستند و يا سنين بالاي 40 سال را دارند با مصرف قرص­هاي ضدبارداري افزايش مي­يابد.

بنابراين لازم است خانم­هايي كه مايل به مصرف اين داروهاي هورموني هستند به خطرات ناشي از مصرف آن دقت و توجه كافي بنمايند.

دكتر منصوره تقاﺀ؛ متخصص بيماري­هاي مغز و اعصاب

http://www.hawzah.net منبع

 

نسخه هاي مركب

نسخه شماره 1- داروی باد شکن ( ضد نفخ )

دانه زیره                               یک قسمت

گل بابونه                             یک قسمت

برگ نعناع                            یک قسمت

دانه انیسون                         یک قسمت

طرز تهیه و مقدر مصرف :

یک قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوشریخته و باقی بگذارید 20 دقیقه دم بکشد . سپس  آنرا صاف كرده صبح و شب هر بار یک فنجان قبل از غذا میل می کنند .

 

نسخه شماره 2- داروی بادشکن قوی

گل بابونه                           یک قسمت 

برگ بادرنجبويه                   یک قسمت

میوه رازیانه                       یک قسمت

میوه انیسون                    یک قسمت

میوه زیره                        یک قسمت

طرز تهیه و مقدر مصرف :

یک قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته و باقی بگذارید 20 دقیقه دک بکشد . سپس آنرا صاف كرده صبح و شب هر بار یک فنجان قبل از غذا میل کنید .

 

نسخه شماره 3- داروی ضد درد و ضد نفخ

نعناع                              250 گرم

گل بابونه                        250 گرم

رازیانه                           100 گرم

ریشه شیرین بیان           200 گرم

ریشه ختمی                 200 گرم

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر دو قاشق ذا خوریاز مخلوط فوق را که قبلا خرد و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته و باقی بگذارید 30 دقیقه دم بکشد . سپس آنرا صاف كرده صبح و شب هر دفعه یک فنجان نیم ساعت قبل از غذا میل کنید .

 

نسخه شماره 4- داروی ضد قولنج ( کولیک )

گل بابونه                                  یک قسمت

برگ بادرنجبويه                          یک قسمت

ریشه سنبل الطیب                    یک قسمت

طرز تهیه و مقدر مصرف :

یک قاشق غذا خوری ا مخلوط فوق را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 20 دققیه باقی بگذارید تا دم بکشد سپس  آنرا صاف كرده صبح و شب هر بار یک فنجان نیم ساعت قبل از غذا میل کنید .

 

نسخه شماره 5- داروی ضد تشنج و دل درد معده

نعناع                                   10 گرم

بابونه                                   10 گرم

انیسون                                5 گرم

بومادران                               5 گرم

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر یک قاشق   غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت 20 دقیقه باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آرنا صاف كرده روزی سه بار هر بار یک فنجان نیم ساعت قبل از غذا میل کنید .

 

نسخه شماره 6- داروی ضد گاستریت و ضد نفخ

اسطو خودوس                               یک قسمت

دانه زیره                                       ده قسمت

دانه رازیانه                                   ده قسمت

دانه انیسون                                ده قسمت

گل بابونه                                   ده قسمت

گیاه بومادران                              بیست قسمت

برگ نعناع                                 سیزده قسمت

ریشه سنبل الطیب                   پنج قسمت

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر یک قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته مدت 20 دقیقه باقی بگذارید تا دو بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی دو بار هر بار یک فنجان نیم ساعت قبل از غذا میل کنید .

 

نسخه شماره 7- داروی ضد نفخ

دانه زیره                                  یک قسمت

گل بابونه                                 سه قسمت

برگ نعناع                               سه قسمت

ریشه سنبل الطیب                  سه قسمت

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر یک قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا کوبیده شده باشد ، در یک لیوان آب جوش ریخته مدت 20 دقیقه بال خود باقی بگذارید تا دم بکشد . سپس آنرا صاف كرده روی دو بار هر بار یک فنجان نیم ساعت قبل از غذا میل کنید .

 

نسخه شماره 8- داروی ضد نفخ

زیره                                     10 گرم

رازیانه                                  10 گرم

انیسون                                5 گرم

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر یک قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را  که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته مدت 20دقیقه باقی بگذارید تا دم بکشد سپس روزی سه بار هر بار یک فنجان نیم ساعت بعد از غذا میل کنید

 

نسخه شماره 9- داروی ضد نفخ و ضد دل درد

نعناع                                   10 گرم

بادرنجبويه                            10 گرم

برگ توت فرنگی                     10 گرم

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر یک قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا کوبیده و نرم شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت 20 دقیقه باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی سه بار هر بار یک فنجان ، نیم ساعت بعد از غذا میل کنید .

 

نسخه شماره 10- دارو جهت درمان پیچش شکم همراه با درد

نعناع                                    20 گرم

بابونه                                    10 گرم

بادرنجبويه                              10 گرم

انیسون                                5 گرم

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر یک قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا کوبیدهو نرم شده باشد در یک لیوا ن آب جوش ریخته به مدت 20 دققیه باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده صبح و شب هر بار یک فنجان میل کنید .

 

نسخه شماره 11- دارو جهت رفع اختلالات هاضمه

برگ انیسون                        یک قسمت

برگ ریحان                          یک قسمت

برگ نعناع                           یک قسمت

برگ مرزه                           ده قسمت

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مقدر یک قاشق  غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا وبیده و نرم شده باشد در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت 20 دقیقه باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده مدت یک هفته هر شب  میل کنید .

  نسخه هاي تك دارويي

نسخه شماره  1- داروی ضد دل درد                     دارو : میوه یا تمام گیاه رازیانه ( Foeniculum vulgare  )

مقدر مصرف : بزرگسالان 2 تا 4 گرم ، اطفال بر حسب سن 0/5  تا 1 گرم

طرز تهیه :  مقادیر فوق از داروی نیم کوب شده را در یک فنجان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

نسخه شماره  2- داروی بادشکن و ضد دل درد            دارو : میوه زیره ( Carum carvi)

مقدر مصرف : بزرگسالان 4 تا 12 گرم - اطفال 2 تا 1 گرم

طرز تهیه :  مقادیر فوق از داروی نیم کوب شده را در یک فنجان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

نسخه شماره  3- داروی  ضد قولنج و بادشکن           دارو : گل بابونه اصلی ( Matricaria  chamomilla )

مقدر مصرف : 2 تا 8 گرم (بر حسب سن بیمار)

طرز تهیه :  مقادیر فوق از داروی نیم کوب شده را در یک فنجان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

نسخه شماره  4- داروی  ضد قولنج و بادشکن              دارو : تمام گیاه مرزنجوش ( Origanum majorana )

مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقادیر فوق از داروی نیم کوب شده را در یک فنجان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی دو فنجان میل کنید .

نسخه شماره  5- داروی  ضد قولنج و بادشکن                دارو : برگ گیاه بادرنجبويه ( Melissa officinalis  )

مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقادیر فوق را که قبلا کوبیده شده است را در یک لیوان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس  آنرا صاف كرده روزی دو فنجان میل کنید .

نسخه شماره  6- داروی  بادشکن                     دارو : تمام گیاه آویشن شیرازی ( Thymus serpyllum )

مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقادیر  گیاه فوق را که قبلا کوبیده شده است را در یک لیوان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده  روزی دو فنجان میل کنید .

نسخه شماره  7- داروی  بادشکن                         دارو : تمام گیاه پودنه  ( Mentha pulegium)

مقدر مصرف : 1 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقادیر  گیاه فوق را که قبلا کوبیده شده است را در یک لیوان آب جوش ریخته  مدت یک ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی دو بار هر باریک فنجان میل کنید .

توجه : مصرف این دارو  در زنان حامله توصیه نمی شود .

نسخه شماره  8- داروی  بادشکن                        دارو : اسطو خودوس ( Lavandula officinalis )

مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقادیر  گیاه فوق را که قبلا کوبیده شده است را در یک لیوان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی دو بار هر باریک فنجان میل کنید .

نسخه شماره  9- داروی ضد تشنج و بادشکن                         دارو : برگ نعناع ( Mentha piperita )

مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقادیر  گیاه فوق را که قبلا کوبیده شده است را در یک لیوان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی دو بار هر باریک فنجان میل کنید .

نسخه شماره 10- داروی  بادشکن                         دارو : تخم گیاه گشنیز ( Coriandrum sativum)

مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقادیر  گیاه فوق را که قبلا کوبیده شده است را در یک لیوان آب جوش ریخته  مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی دو بار هر باریک فنجان میل کنید .

تعداد بازدید از این مطلب: 550
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود